Zakelijk bloggen voor meer bezoekers op je website

Waarom zakelijk bloggen niet alleen weggelegd is voor ondernemers of werknemers met te veel tijd.

Zakelijk bloggen voor meer bezoekers op je website

Zakelijk bloggen heeft wat ons betreft nog een ondergewaardeerd imago, vinden wij bij Upper Marketing. Misschien iets wat binnen jullie bedrijf al eens als idee is geopperd, maar nooit écht prioriteit heeft gekregen. Iets wat telkens wordt weggeschoven, want: er is ook écht werk te doen. En we begrijpen het wel hoor. Ook wij stuntelen regelmatig met taken die we op de korte termijn bestempelen als ‘niet belangrijk’ en telkens maar vooruitschuiven. Jammer, want deze ‘niet belangrijke’ taken zoals bloggen, kunnen ons – wanneer we dit wél structureel uitvoeren – een hoop tijd, (website)bezoekers, klanten en nog veel meer positiefs opleveren.

De voordelen: meer dan alleen geld verdienen met zakelijk bloggen

Het internet staat tjokvol met informatie. Begrijpelijk dat het soms onmogelijk lijkt om met jouw website op te vallen in het oerwoud van websites en content. Toch blijkt nog steeds dat websites met waardevolle en persoonlijke content, stukken beter worden gevonden én gewaardeerd door de bezoekers. Zonde om dat te laten liggen, toch? Er zijn een hoop voordelen te noemen, maar ik zet de voor ons belangrijkste 4 punten alvast op een rij:

1. Je maakt een persoonlijke verbinding met de doelgroep

Het internet staat tjokvol met informatie. Begrijpelijk dat het soms onmogelijk lijkt om met jouw website op te vallen in het oerwoud van websites en content. Toch blijkt nog steeds dat websites met waardevolle en persoonlijke content, stukken beter worden gevonden én gewaardeerd door de bezoekers. Zonde om dat te laten liggen, toch? Er zijn een hoop voordelen te noemen, maar ik zet de voor ons belangrijkste 4 punten alvast op een rij:

2. Je wordt beter zichtbaar op internet

Google is gek op content – oftewel inhoud op de website. Dus ook als het gaat om blogs, heeft dat een grote toegevoegde waarde voor jouw online vindbaarheid. Dat is vaak ook de grootste beweegreden voor bedrijven om te starten met bloggen. Logisch, maar een belangrijke kanttekening hier is wel dat Google houdt van relevante content. Dus je moet wel écht iets te vertellen hebben dat antwoord geeft op de Google-vraag. Lukraak rondtypen, zonder eigenlijk iets te zeggen heeft dus ook maar weinig zin. Hier komen we later nog even op terug.

3. Je kunt de blog crossmediaal inzetten

Zeker wanneer je net een blog start en begint met schrijven, zul je zien dat hier best wat tijd in gaat zitten. Je wil jouw verhaal namelijk zo goed mogelijk overbrengen om zo de beste resultaten te behalen. Gelukkig kun je jouw blogpost via meerdere kanalen inzetten. Wat dacht je van een publicatie op social media? Of een verkort stukje in de (online) nieuwsbrief met link naar de volledige blog op de website? Door jouw uitingen aan elkaar te linken ontstaat er ‘beweging’ op de website. En ook dat vinden zoekmachines als Google waardevol. 

4. Je dwingt jezelf na te denken over je vakgebied

Eigenlijk zou het voor iedereen een goed idee zijn om een zakelijk blog te starten. Je wordt gedwongen na te denken over je vakgebied. Want: wat doe je nou eigenlijk precies? En wat maakt dat zo bijzonder? Wat heb jij mensen te delen over wie jij bent en wat je kunt? Uiteraard een hele hoop, maar het kan óók heel waardevol zijn voor jezelf om dit nog beter op een rijtje te krijgen door middel van het schrijven van blogs.

Waar je op moet letten als je een zakelijk blog start:

1. Relevantie

Om ervoor te zorgen dat jouw blog goed gevonden en gelezen wordt, is het belangrijk om vooraf goed na te denken over de inhoud. Is het relevant? Vertelt het een duidelijk verhaal waar de doelgroep iets aan heeft? Lukraak in de rondte schrijven is één van de grootste valkuilen bij het bloggen.

2. Kwaliteit

Bloggen is niet voor iedereen weggelegd. Om een kwalitatieve blog neer te zetten, houd je idealiter met een aantal belangrijke dingen rekening. Een waardevolle blog heeft:

  • Een duidelijke opbouw en algehele structuur. Tip: maak gebruik van (voldoende) tussenkopjes.
  • Een aantrekkelijke kopregel die uitnodigt om verder te lezen.
  • Passend beeldmateriaal. Zeker op social media kan pakkend beeld extra motiveren om op jouw blogartikel te klikken.
  • Informatie waar de lezer wat aan heeft. Speel in op actualiteiten en bespreek de laatste trends.
  • Een persoonlijke touch. Grijp die kans om informeel te communiceren met jouw (potentiële) klant.
  • Hyperlinks. Maak je een bruggetje naar een verwant onderwerp waar al bestaande content van is? Link door naar die webpagina! Zo kun je lezers nog breder informeren.

Maar zoals met veel dingen: oefening baart kunst! Soms is het een kwestie van gewoon beginnen. Je zult zien: gaandeweg worden de blogs beter.

3. Frequentie

De meningen over hoe vaak je zou moeten bloggen verschillen enorm. Wij zeggen altijd: beter één sterk verhaal dat antwoorden geeft op de zoeker, dan 5 ‘riedeltjes’ – geschreven ‘omdat het moest’. Het is ook erg sterk afhankelijk van de branche waarin je opereert om te bepalen hoeveel je zou moeten zenden om de aandacht te houden. Wél is het raadzaam om steeds dezelfde tijd tussen de blogs te houden. Begin bijvoorbeeld met een keer per maand. Stel een haalbaar doel. Heb je de smaak te pakken? Dan kun je altijd kiezen om op te bouwen.

4. Zoekwoordenonderzoek (SEO)

Stel, jullie zijn als bedrijf zo ver dat bloggen wél prioriteit heeft gekregen. Well done! Maar dan? Dan is het raadzaam om vooraf een zoekwoordenonderzoek te doen. Je krijgt op deze manier inzicht in het online zoekgedrag van jouw doelgroep. Dit helpt je om relevante onderwerpen, invalshoeken, titels en woorden te gebruiken in de blogpost.

Succesvol zakelijk bloggen kost tijd

Het is een illusie te denken dat je na het schrijven van een aantal boeiende blogs, direct de vruchten kunt plukken. Om potentiële klanten (blijvend) te boeien, is meer nodig dan dat. Het werkt net zoals met veel andere dingen in het leven: het kost tijd. Er gaat veel tijd in zitten en het proces van ‘zaaien’ duurt lang. Om succesvol te bloggen zul je het als een serieus onderdeel moeten zien van jouw marketingplan. Maar weet je het vertrouwen te geven en een verbinding te maken met jouw doelgroep, dan kun je heel veel bereiken met bloggen.

Wil je meer praktische tips of eens sparren over dit onderwerp? Upper Marketing heeft een hoop creatieve denkers en doeners is huis om jou naar een volgend level te trekken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven