Wat is SEO: Hoe wordt mijn website beter gevonden in zoekmachines?

Wat is SEO: Hoe wordt mijn website beter gevonden in zoekmachines?

SEO is een veelgehoorde term, maar: wat is SEO nou eigenlijk? De afkorting staat voor: Search Engine Optimalization. Oftewel: zoekmachine optimalisatie.

Eigenlijk wil elke ondernemer het: zijn website hoog in Google. En dat is lastig, want er kan er maar één bovenaan staan. Om beter te begrijpen waarom de ene website beter presteert in Google dan andere, leggen we uit hoe zoekmachines werken. Door hier actief mee aan de slag te gaan, wordt je website beter gevonden. Dit wordt SEO genoemd.

Eerst even: Is de zoekpositie echt zo belangrijk?

Het antwoord daarop is eigenlijk heel simpel: ja het is belangrijk. 88% van de mensen die een zoekmachine gebruiken klikt op een resultaat op de eerste pagina (waarvan 28,5% gemiddeld op het eerste resultaat). Je kunt eigenlijk zeggen dat wanneer een website niet op de eerste pagina van zoekresultaten staat, bezoekers je niet goed weten te vinden.

Hoe bepaalt Google dan welke resultaten worden getoond?

Dat weet eigenlijk niemand precies. Maar het is heel belangrijk om te beseffen dat Google graag de beste zoekmachine wil zijn. Dus mensen het juiste ‘antwoord’ wil geven op een vraag die ze aan hen stellen. Vanuit die gedachte zijn er een hoop dingen die je kunt doen waarmee je voor Google een ‘relevantere’ website wordt.

Advertenties

Een andere methode om verkeer naar je website te krijgen via zoekmachines is via advertenties. Je betaalt de zoekmachine dan eigenlijk voor een plaats in de zoekresultaten. Dit kan op korte termijn handig zijn, maar bedenk hierbij ook dat de relevantie van de site een belangrijke rol speelt in de prijs die je voor een plekje in de top 10 betaald. Dit wordt SEA (Search Engine Advertisement) genoemd, maar daarover in latere blogs meer.

1. Content op de website

Het begint met content. Vindt je bezoeker op de website ook echt het resultaat wat was verwacht? Er is niets zo schadelijk voor je zoekpositie dan wanneer een zoekmachine een bezoeker aflevert die een paar seconden later weer terug in de zoekmachine is om hetzelfde nogmaals te zoeken. Blijkbaar heeft de bezoeker dan op jouw site niet gevonden wat ze zochten. Google denkt dan: ‘Die site zetten we volgende keer dus wat lager.’

Het is belangrijk dat de zoekmachines je website snel kunnen lezen. Wat staat erop en welke bezoekers hebben hier interesse in? Je kunt de zoekmachines hierin helpen door onder andere:

  • Gebruik te maken van kopjes in je site met de meest relevante woorden
  • Eigen beeldmateriaal te gebruiken die ook echt iets met het onderwerp te maken hebben
  • Met bulletpoints te werken
  • Content regelmatig te vernieuwen

Dit kan de reden zijn om bijvoorbeeld te starten met een zakelijk blog of het aanmaken van landingspagina’s. Raadzaam is om vooraf te bepalen op welke woorden je graag gevonden wil worden, maar vooral ook of voldoende mensen daar daadwerkelijk op zoeken. Een zoekwoordenonderzoek kan daarbij heel waardevol zijn en inzicht geven in je doelgroep. 

2. Techniek op de website

Naast de inhoud van een website kijken zoekmachines ook naar de techniek die erachter zit. Ook daarin kun je zoekmachines een handje helpen. Wanneer je bijvoorbeeld een snelle website hebt, zal een zoekmachine eerder een bezoeker bij je afleveren dan wanneer je site heel langzaam is. Er is voor de bezoeker namelijk weinig zo storend als een website die steeds lang aan het laden is.

De techniek gaat echter verder dan alleen de snelheid. Ook de code waarin je website is geschreven is van belang; is deze een beetje netjes en duidelijk opgemaakt? Oftewel: Kan Google eenvoudig zien wat erop staat en waar het staat?

Tot slot is tegenwoordig een goed beveiligde website van groot belang voor Google in de afweging een bezoeker bij je af te leveren. Zorg daarom altijd dat je website minimaal een (gratis) beveiligingscertificaat bevat. Dat is te herkennen aan het slotje boven in de browser bij het adres van je website.

3. Autoriteit/off-page SEO

De laatste variabele om te bepalen of een website relevant is, is extern: namelijk wat vinden andere sites van jouw website. Wanneer veel andere sites naar jouw website doorlinken gaan zoekmachines ervanuit dat je dus wel iets relevants te zeggen hebt. Google meet dus ook hoeveel links naar jouw pagina verwijzen. Daarbij geldt niet alleen het aantal, maar vooral ook de kwaliteit. Veel links van ‘slechte’ sites richten eerder schade aan, omdat zoekmachines dan redeneren dat je aan het valsspelen bent. Eén link van een kwalitatieve website is dus veel waardevoller dan tien links van websites die nooit door iemand worden bezocht.

Naast links worden ook reviews steeds belangrijker. Jij kunt namelijk wel zeggen dat je een geweldig bedrijf hebt met de meest fantastische producten, maar zoekmachines vinden het veel belangrijker wat anderen daarvan vinden. Het verzamelen van goede (en veel) reviews is dus zeker van waarde.

Het is veel meer...

SEO in zijn geheel is een complex verhaal en kent geen eenduidige antwoorden. Bovenstaande pijlers hebben veel meer vertakkingen dan beschreven. Onder marketeers is veel discussie over de juiste ‘SEO-cocktail’ voor unaniem succes. Wél is het zo met SEO, dat het vergelijkbaar is met heel veel dingen in het leven: het kost tijd. Jouw investeringen worden pas later beloond. Zoekmachines zijn niet in één dag overtuigd. En misschien nog een negatief slot voor dit verhaal, maar wat ons betreft heel belangrijk om te benoemen: leuk, dat hoger in Google komen. Maar, waarom wil ik dat precies? Natuurlijk is het waardevol om hoog te eindigen in de zoekmachine, dat hoeven we je niet uit te leggen. Maar wat gebeurt er daarna? Gaan de bezoekers dan over in een actie die jij als ondernemer graag ziet? SEO is waardevol, maar zeker niet alles.  

Wil je meer praktische tips of eens sparren over dit onderwerp? Upper Marketing heeft een hoop creatieve denkers en doeners in huis om jou naar een volgend level te trekken op het gebied van SEO.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top